The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
Article Sidebar
Main Article Content
Américo Mudarra Montoya
Abstract
In some poems of The Black Heralds (1919), the first set published by César Vallejo, the lyric subject has a predisposition to use the sense of sight as the means to identify, in different levels, those elements that surround him. Consequently, it is possible to recognize two different visions: in one vision, the focused element stimulates an inner reaction in the observer; in the other vision, the protagonist discovers —through the observed element— an intimate and personal truth for him. Hence, the elements behave as resources in order that the lyrical subject knows more about himself as he interprets and understands his surroundings. It must be understood that the lyrical subject is a projection of the poet. To demonstrate this interpretation, in this study we will proceed to analyze the poems «Deshojación sagrada», «La araña», «La de a mil» and «Las piedras».
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Arduini, Stefano (2000). Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Murcia: Universidad de Murcia.
Levin, Samuel R. (1987) [1976]. «Consideraciones sobre qué tipo de acto de habla es un poema». En Mayoral, José Antonio (comp.). Pragmática de la comunicación literaria. Madrid: Arco, 59-82.
Favela, Tania (2017). «Volver a Vallejo: notas sobre poética y política». Laboratorio, 16, 1-14. Recuperado de <http://revistalaboratorio.udp.cl/wp-content/uploads/2017/08/Tania-Favela.pdf>. (Consulta 20 de junio de 2019).
Finol, José Enrique (2010). «Los heraldos negros de César Vallejo o la conciencia trágica de la vida». Alpha, 31, 103-118. Recuperado de <https://scielo.conicyt.cl/pdf/alpha/n31/art_08.pdf>. (Consulta 20 de junio de 2019).
Oviedo, José Miguel (1988). «Contexto de Los heraldos negros». Cuadernos Hispanoamericanos, 454-455, 247-256.
Vallejo, César (1959) [1918]. Los heraldos negros. Lima: Perú Nuevo. Recuperado de <https://fundacionbbva.pe/wp-content/uploads/2018/05/libro_000007.pdf>. (Consulta 20 de junio de 2019).
__________ (1973). El arte y la revolución. Lima: Mosca Azul. Recuperado de <https://fundacionbbva.pe/wp-content/uploads/2016/04/libro_000013.pdf>. (Consulta 20 de junio de 2019)
Most read articles by the same author(s)
- Américo Mudarra Montoya, The one and the multiple. The arrival of modernity in the Andes: a reading of César Vallejo’s Fabla salvaje (1923) , Archivo Vallejo: Vol. 7 No. 13 (2024): January - June
- Américo Mudarra Montoya, The Lyrical Figuration as Mechanism of Representation in César Vallejo’s Fabla salvaje , Archivo Vallejo: Vol. 2 No. 3 (2019): January - June
Similar Articles
- Miguel Ángel Carhuaricra Anco, «Courageous memory, sad singing skeleton»: The house and the experiences of being in Trilce (1922) by César Vallejo , Archivo Vallejo: Vol. 5 No. 9 (2022): January - June
- Gustavo Lespada, Trilce or the forged instrument , Archivo Vallejo: Vol. 5 No. 10 (2022): July - December
You may also start an advanced similarity search for this article.