The one and the multiple. The arrival of modernity in the Andes: a reading of César Vallejo’s Fabla salvaje (1923) L’un et le multiple. L’arrivée de la modernité dans les Andes: une lecture de Fabla salvaje (1923) de César Vallejo

Main Article Content

Américo Mudarra Montoya

DOI: https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.05

Abstract

This research postulates that Fabla salvaje (1923), a novel by César Vallejo, represents an epistemic violence that marks the full entry of modern subjectivity into the Andean world. The novel proposes, then, how modernity, through the dynamics of isolation and denial of dialogue, penetrates in the calm of the Andean world and breaks the prerogatives of the family or animal horizontality by rendering them strange and useless. This phenomenon is represented in Balta Espinar, the protagonist of the novel, as well as in his relations with his wife and with the nature that surrounds him. In order to demonstrate this hypothesis, the contributions of the French philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari will be used. The aim is to show how the novel narrates the distancing from the multiplicity of the surrounding life and the concentration on the unity of the subject. The transition from the multiple to the unique leads, finally, to the annihilation of the protagonist.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Mudarra Montoya, A. (2023). The one and the multiple. The arrival of modernity in the Andes: a reading of César Vallejo’s Fabla salvaje (1923). Archivo Vallejo, 7(13), 97–117. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.05
    References bibliography

    Deleuze, G. y Guattari, F. (1974). El anti-Edipo. Capitalismo y esquizofrenia. El Corregidor.

    Deleuze, G. y Guattari, F. (2020). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre¬Textos.

    Levinas, E. (2016). Totalidad e infinito. Ediciones Sígueme.

    López, C. A. (2023). Una lectura arqueológica sobre la (im)pertinencia de la vanguardia y el surrealismo en el plan estético de Gamaliel Churata. Escritura y Pensamiento, 22(46), 157¬180. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i46.25198

    Mazzotti, J. A. (2021). Introducción. Fabla salvaje o «el otro yo» de la peruanidad. En C. Vallejo, Fabla salvaje (pp. 5¬33). Fondo Editorial de la Universidad César Vallejo.

    Mudarra, A. (2019). La figuración lírica como mecanismo de representación en Fabla salvaje, de César Vallejo. Archivo Vallejo, 2(3), 83¬98. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v2n3.5173

    Quijano, A. (2019). Ensayos en torno a la colonialidad del poder. Ediciones del Signo.

    Valenzuela, J. (2022). Subjetividad y animalidad en Fabla salvaje de César Vallejo. Anales de Literatura Hispanoamericana, (51), 149¬157. https://doi.org/10.5209/alhi.85131

    Vallejo, C. (2013). Fabla salvaje. En César Vallejo, Narrativa completa (pp. 133¬167). Introducción, edición y notas de Ricardo González Vigil. Ediciones Copé.

    Villafán, M. (2014). Fabla salvaje, de César Vallejo: más acá del complejo edípico. En G. Flores (ed.), Vallejo 2014. Actas del Congreso Internacional Vallejo Siempre. Tomo I (pp. 375¬400). Editorial Cátedra Vallejo.