The Black Heralds: A contradictory contemporaneity
The Black Heralds: A contradictory contemporaneity The Black Heralds: A contradictory contemporaneity
Article Sidebar
Main Article Content
Roger Santiváñez
Abstract
This article will study —in the centenary of César Vallejo’s first book— the return to the lost time of childhood —the maternal home— and the Andean world, exploring the exclusion of the poetic subject in relation to these two fields. It will reveal as a condition of the modern poet, insofar as the verbal reconstruction of the Andean culture, but also the literary, urban and coastal Bohemia (and within its amorous relations) will be submitted by Vallejo to a textual criticism due to its static dimension. The article will explore the various resources —whether symbolist/ modernist, mythological, biblical or indigenist— through which our supreme poet sought to juxtapose that kind of collision aesthetic that shapes the characteristic and proper language of this great poetry.
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Clayton, Michelle (2011). Poetry in Pieces. César Vallejo and Lyric Modernity. Berkeley y Los Ángeles: University of California Press.
Ferrari, Américo (1972). El universo poético de César Vallejo. Caracas: Monte Ávila.
Flores, Ángel (1971). «Cronología de vivencias e ideas». En Flores, Ángel (ed.). Aproximaciones a César Vallejo. Tomo I. Nueva York: Las Américas, 25-128.
Foucault, Michel (1999). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Gutiérrez Girardot, Rafael (1971). «La muerte de Dios». En Flores,Ángel (ed.). Aproximaciones a César Vallejo. Tomo I. Nueva York: Las Américas, 335-350.
Huamán, Miguel Ángel (2014). Vallejo dice hoy... Cómo leer poesía: una aproximación metodológica. Lima: Cátedra Vallejo.
Sucre, Guillermo (1971). «La nostalgia de la inocencia». En Flores, Ángel (ed.). Aproximaciones a César Vallejo. Tomo I. Nueva York: Las Américas, 253-267.
ValleJo, César (1919). Los heraldos negros. Lima: Talleres de Souza Ferreyra.
ValleJo, César (1988). Obra poética. Edición de Américo Ferrari. París: Colección Archivos. UNESCO.
Verástegui, Enrique (1971). En los extramuros del mundo. Lima: Milla Batres.