César Vallejo, precursor of antipoetry
César Vallejo, precursor of antipoetry César Vallejo, precursor of antipoetry
Article Sidebar
Main Article Content
Marlene Gottlieb
Abstract
At first glance, the seriousness and tragic tone of most of Vallejiana's work is radically different from the irony and the black and sarcastic humor of Parri's antipoetry. Moreover, the avant-garde experiments of Trilce are almost incomprehensible to the great mass of readers. In fact, this is precisely the type of poetry that Parra rejects in his Manifesto. However, literary criticism has pointed out some links between the poetry of César Vallejo and that of Nicanor Parra. This article aims to examine these affinities and coincidences, what unites antipoetry to Vallejo and what separates it from him. Vallejo's poetic work shares the terrain with Parra's and paves the way to antipoetry. In that sense, Vallejo is a precursor that we recognize when we reread it in the light of Parra's antipoetry.
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Benedetti, M. (1967). Letras del continente mestizo. Arca.
Benedetti, M. (1972). Los poetas comunicantes. Biblioteca de Marcha.
Borges, J. L. (2001). Textos recobrados (1931-1955). Emecé Editores.
Díaz Herrera, J. (1991, junio). Y también el humor en la poesía de Vallejo. Cuadernos Hispanoamericanos, (492), 7-22. https://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/y-tambien-el-humor-en-la-poesia-devallejo-932837/
Gómez, N. (2008). La sombra de Charles Chaplin en César Vallejo. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, (39), s. p. http://www.ucm.es/info/especulo/numero39/chaplinv.html
Lastra, P. (2016). Dos notas sobre César Vallejo y la poesía chilena. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, 8(8), 117-121. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/3092/2733
Lopes, J. G. M. (2019, janeiro-junho). Vida, absurdo e engajamento em César Vallejo e Nicanor Parra. Caracol, (17), 484-512. https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/159146/154044
Martos, M. (2011, 16 de marzo). La poesía de César Vallejo. La Mula. https://lamula.pe/2011/03/16/la-poesia-de-cesar-vallejo/nuestrabandera
Neruda, P. y Parra, N. (1962). Discursos. Nascimento.
Ortiz, B. (2012, 18 de marzo). Vallejo no es triste. Perú 21. https://peru21.pe/voces/vallejo-triste-20442-noticia/
Parra, N. (2006). Obras completas & algo + (1935-1972) (vol. I). Galaxia Gutenberg.
Parra, N. (2011). Obras completas & algo + (1975-2006) (vol. II). Galaxia Gutenberg.
Vallejo, C. (2000). Obra poética completa. Alianza Editorial.
Yurkievich, S. (1992). César Vallejo: La vigencia del rechazo. Inti, (36), 23-28. https://digitalcommons.providence.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1602&context=inti