Poetry, destruction, reconstruction: Trilce XXXVI, César Vallejo’s first ars politica?
Poesía, destrucción, reconstrucción: Trilce XXXVI, ¿el primer ars politica de César Vallejo? Poésie, destruction, reconstruction: Trilce XXXVI, le premier ars politica de César Vallejo?
Article Sidebar
Main Article Content
Owen Fortunato Brakspear
Abstract
Via a rereading of the poem «XXXVI» by César Vallejo, this article explores the connections between this earlier poem, and Vallejo’s later poetry. The most prominent theme in this relation is the presence in each of the poems under discussion, of the process of redistribution. Indeed, this process is not only mentioned or implicated by the poems on a semiotic and metaphoric level; redistribution is imbricated in the language and axiology of the poems, at the fundamental level of their linguistic and grammatical formation. This article examines how this process, nascent and more metaphysical in «XXXVI», becomes an integral element of the poetic socialism of Vallejo’s final poems, those which present, most explicitly and powerfully, his radical vision.
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Bonazzoli, F. y Robecchi, M. (2014). Mona Lisa to Marge: How the World’s Greatest Artworks Entered Popular Culture. Prestel.
Brakspear, O. F. (2022). César Vallejo solidario: Metonymy, secular transubstantiation, and socialist utopia. Archivo Vallejo, 5(10), 265-288. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n10.5326
Bravo, F. (2017). Entre abandono y desmemoria: César Vallejo o la poética de orfandad. En C. Fernandes (ed.), D’oublis et d’abandons: notes sur l’Amérique latine (pp. 195-210). Editions Orbis Tertius.
Dictionary.com. (s. f.). Ammonification. En Dictionary.com. Recuperado el 1 de septiembre de 2023, de https://www.dictionary.com/browse/ammonification
Espejo Asturrizaga, J. (1965). César Vallejo: itinerario del hombre 1892-1923. Juan Mejía Baca.
Fuente, A. de la (1973). Trilce XXXVI: Explicación.
Guzmán, J. (1990, abril). Sexo y poesía: «Trilce XXXVI». Revista Chilena de Literatura, (35), 79-96.
Higgins, J. (1970, abril-junio). El absurdo en la poesía de César Vallejo. Revista Iberoamericana, (71), 217-241.
Reisz, S. (1997). Trilce IX or the Shipwreck of Difference. En A. Sharman (ed.), The poetry and poetics of César Vallejo: the fourth angle of the circle (pp. 65-84). Edwin Mellen Press.
Shakespeare, W. (2005). William Shakespeare: The Complete Works. Clarendon Press.
Vallejo, C. (1991). Poemas en prosa; Poemas humanos; España, aparta de mí este cáliz (J. Vélez, ed.). Ediciones Cátedra.
Vallejo, C. (2002). Aphorisms (S. Kessler, ed. y trad.). Green Integer.
Vallejo, C. (2012). España, aparta de mí este cáliz. Árdora.
Vallejo, C. (2021). El arte y la revolución. Verbum.
Owen Fortunato Brakspear, University College London, Londres, Reino Unido
Contacto: uclmrak@ucl.ac.uk