First thought, then reason: the case of Escalas (1923)
First thought, then reason: the case of Escalas (1923) D’abord la pensée, ensuite la raison: le cas d’Escalas (1923)
Article Sidebar
Main Article Content
Eduardo Mijaíl Ávalos Salas
Abstract
Criticism of Cesar Vallejo’s narrative has interpreted Escalas (1923) as a hermetic text that was the product of the Peruvian bard’s first approach to the narrative genre. As a consequence, Escalas has been studied to understand other Vallejian texts, but not its own organicity. The purpose of this paper is to briefly map the origin of the hermetic label of Escalas and to place the epigraph that the opening is the key to its reading, since it is considered that this contains the sense of the avant-garde character of Escalas. In addition, some stories will be analyzed, both from the «Cuneiforms» section and from the «Wind Choir». For this, the contributions of George Lakoff and Mark Johnson will be used as a theoretical framework, as well as the classification of the styles of thought of Giovanni Bottiroli.
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Ávalos, E. y Arcila, D. (2023). Más allá del verso y la prosa: la pugna estilística en Escalas (1923). Escritura y Pensamiento, 22(46), 113-135.
Bottiroli, G. (2010). Ibridare, problema per artisti. Alcune tesi. Enthymema, (1), 154-163.
González Montes, A. (2002). «Escalas» hacia la modernización narrativa. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
González Montes, A. (2011). La obra narrativa de César Vallejo. Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades.
Gutiérrez, M. (2004). Vallejo, narrador. Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.
Lakoff, G. y Jonhson, M. (2004). Metáforas de la vida cotidiana. Ediciones Cátedra.
Neale-Silva, E. (1987). César Vallejo, cuentista. Salvat.
Silva-Santisteban, R. (2008). Cinco asedios al cuento peruano. Editorial de la Universidad Ricardo Palma.
Susti, A. (2013). Entre las paredes de la celda: una revaloración de Escalas de César Vallejo. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 39, 341-362.
Vallejo, C. (2012). Narrativa completa (2.a ed.). Ediciones Copé. https://cultura.petroperu.com.pe/biblioteca-virtual/cesar-vallejonarrativa-completa/
Zavaleta, C. (1988). La prosa de César Vallejo. Cuadernos Hispanoamericanos. Homenaje a César Vallejo, 2(456-457), 981-990. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcmp5k2
Eduardo Mijaíl Ávalos Salas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Contacto: eduardo.avalos@unmsm.edu.pe