Vallejo and the ghostly dismantling of the Nation: the National Anthem in Escalas’ «Liberación» Vallejo et le démantèlement fantomatique de la nation: l’Hymne National dans la «Liberación» d’Escalas

Main Article Content

Paolo de Lima

DOI: https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n12.04

Abstract

This article analyses the short story «Liberación» by César Vallejo, included in the book Escalas (1923), based on an interpretation of its central anecdote (the story of a prisoner who pays the price of imprisonment as a result of a swindle by a member of high society) and the inclusion of the playing of the Peruvian National Anthem in the space of the Panopticon as a symbolic framework for this anecdote, as a questioning of the sense of nation as a system of social equality. At the same time, emphasis is placed on the fact that the use of fantastic elements (the ghostly appearance of the prisoner in the final line of the story) is a resource used by Vallejo to reflect on the ambiguous condition of patriotic symbols, which turns out to be an effective means of highlighting their illusory nature. The lurking ghost of injustice and oppression would be a sort of «real» presence that swarms behind the fiction of reality (the representation of the «Peruvian individual» and of Peru contained in the hymn).

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    de Lima, P. (2023). Vallejo and the ghostly dismantling of the Nation: the National Anthem in Escalas’ «Liberación». Archivo Vallejo, 6(12), 85–98. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n12.04
    References bibliography

    Aguirre, C. y Fisher, B. (2022, 5 de agosto). César Vallejo, Trilce y los Talleres Tipográficos de la Penitenciaría de Lima. Milenio, s. p.

    Barreto, M. Á. (2020). Narrar el encierro: «Liberación», un cuento trágico y carcelario de Escalas de César Vallejo. Archivo Vallejo. Revista de Investigación del Rectorado de la Universidad Ricardo Palma, 3(6), 57-80. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v3n6.5210

    Bolaño, R. (1999). Monsieur Pain. Anagrama.

    González Viaña, E. (2007). Vallejo en los infiernos. Universidad César Vallejo.

    González Vigil, R. (1992). Prólogo a Escalas. En C. Vallejo, Escalas (pp. 5-12). Editora Perú y La Tercera.

    González Vigil, R. (2012). Prólogo. En C. Vallejo, César Vallejo, Narrativa completa (pp. 7-51). Ediciones Copé.

    Lugones, L. (1906). Las fuerzas extrañas. Arnoldo Moen y Hermano.

    Mulligan, J. (2017). Introduction to Scales. En C. Vallejo, Scales (pp. ix-xx). Editado y traducido por Joseph Mulligan. Wesleyan University Press.

    Nájar, J. (2019). César Vallejo, la vida bárbara. Sinco Editores.

    Palma, C. (1904). Cuentos malévolos. Salvat.

    Paoli, R. (1969). Vallejo prosista en los años de Trilce. En W. Delgado y C. Milla Batres (eds.), Homenaje internacional a César Vallejo (pp. 9-12). Visión del Perú.

    Távara, F. (2014). La justicia en Escalas, de César Vallejo. En G. Flores (ed.), Vallejo 2014. Actas del Congreso Internacional Vallejo Siempre. Tomo I (pp. 323-343). Editorial Cátedra Vallejo.

    Vallejo, C. (2023 [1923]). Liberación. En Escalas [edición facsimilar] (pp. 49-69). Sinco Editores.

    Zavaleta, C. E. (1997). La prosa artística de Vallejo. En El gozo de las letras. Ensayos y artículos, 1956-1997 (pp. 51-70). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://doi.org/10.18800/9789972420979

    Author Biography

    Paolo de Lima, Universidad de Lima, Lima, Perú

    Contacto: jgomezfe@ulima.edu.pe