«El beso de Evans»: The influence of dandyism in a story by Abraham Valdelomar «El beso de Evans»: The influence of dandyism in a story by Abraham Valdelomar

Main Article Content

Tadeo Palacios Valverde

DOI: https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5231

Abstract

This article is based on the study of the story «El beso de Evans: un cuento cinematográfico», written and published by Abraham Valdelomar in 1911 and included in the famous story El caballero Carmelo, of 1918. The objective of the text is to reflect on the figure -to a certain extent relegated or anecdotalof the author as a dandy; and, likewise, to verify and to evidence the determinant influence that dandyism had in the creation of this particular literary piece of the author from Iquique. For this purpose, we first focus on the critical notion of the split and the dichotomy that tries to isolate the canonical Valdelomar, of traditional Creole work, from his dandy performative facet; and then we will proceed to check if this is univocally valid (or desirable) for the study of his literary work.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Palacios Valverde, T. (2022). «El beso de Evans»: The influence of dandyism in a story by Abraham Valdelomar. Archivo Vallejo, 5(9), 133–164. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5231
    References bibliography

    Barriga, A. (2002). Abraham Valdelomar: sus ideas estéticas y el modernismo europeo. En E. Hopkins (ed.), Homenaje: Luis Jaime Cisneros. Tomo I (pp. 599-624). Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

    Baudelaire, C. (1995). El pintor de la vida moderna. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos; Librería Yerba.

    Bedoya, R. (2016). El cine silente (1895-1934). Historia de los medios de comunicación en el Perú: siglo xx. Fondo Editorial de la Universidad de Lima. https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/10716/Bedoya_cine_silente_Peru.pdf

    Bernabé, M. (2003). Dandismo y rebeldía en el Perú: el caso de Abraham Valdelomar. Iberoamericana, 3(11), 41-63. https://doi.org/10.18441/ibam.3.2003.11.41-63

    Díaz, C. (2020, 5 de octubre). A que no conocías estos detalles de Abraham Valdelomar y su cuento «Los ojos de Judas». Canal IPe. https://www.canalipe.tv/noticias/television/que-no-conocias-estos-detalles-de-abraham-valdelomar-y-su-cuento-los-ojos-de

    Foucault, M. (2006). ¿Qué es la Ilustración? En Sobre la Ilustración (pp. 71-97). Tecnos.

    Garayar, C. (2014). Prólogo. En A. Valdelomar, Cuentos reunidos (pp. 11-19). Peisa.

    Mariátegui, J. C. (2007). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Fundación Biblioteca Ayacucho. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/mariategui_7_ensayos.pdf

    Martínez-Acacio, M. E. (2015). Relectura de la narrativa de Abraham Valdelomar en el proceso de formación de la literatura peruana [Tesis de doctorado, Universidad de Alicante]. http://hdl.handle.net/10045/87687

    Molloy, S. (2012). Poses de fin de siglo: desbordes del género en la modernidad. Eterna Cadencia.

    Neyra, E. (2020). Ser es parecer o el dandismo de las formas: actitudes, autorrepresentación y performatividad en Abraham Valdelomar. América sin Nombre, (24), 69-78. https://doi.org/10.14198/AMESN.2020.24-2.06

    Sánchez, L. A. (1981). La literatura peruana. Derrotero para una historia cultural del Perú. Tomo IV. Editorial Juan Mejía Baca.

    Sánchez, L. A. (1987). Valdelomar o la «Belle Époque». Impropesa.

    Valdelomar, A. (1918). Belmonte, el trágico. Ensayo de una estética futura, a través de un arte nuevo. Tipografía y Encuadernación de la Penitenciaria. https://archive.org/details/belmonteeltragi00vald/mode/2up

    Valdelomar, A. (1979). Obras, textos y dibujos (compilación de W. Pinto). Pizarro.

    Valdelomar, A. (2014). Cuentos reunidos. Peisa.

    Zubizarreta, A. (1980). Prólogo. En A. Valdelomar, Poesía y estética (pp. 8-16). Editorial Universo.