The life works in death: the representation of nature in Blanca Varela’s Luz de día (1963) The life works in death: the representation of nature in Blanca Varela’s Luz de día (1963)

Main Article Content

Anfer Enrique Salomón Toledo Navarro

DOI: https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.11

Abstract

This study focuses on Blanca Varela’s second collection of poems, Luz de día (1963), where we find a lyricism that consolidates the poetic voice of her first collection of poems through a greater scriptural complexity. The research seeks to approach the representation of nature in his poetry, closely linked to his poetics or ideological-writing praxis. General textual rhetoric is used as the main theoretical framework, with the contributions of Stefano Arduini, Chaïm Perelman, Tomás Albaladejo, and Lakoff and Johnson. The study is divided into three parts: in the first, the rhetorical field of Blanca Varela and the collection of poems is developed; in the second, the poems of the section «Muerte en el jardín» are analyzed from a rhetorical perspective; in the third, the respective conclusions are presented. In overall, the article focuses on the representation of nature in Blanca Varela’s poetry and its relationship with her poetics.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Salomón Toledo Navarro, A. E. (2023). The life works in death: the representation of nature in Blanca Varela’s Luz de día (1963). Archivo Vallejo, 6(11), 239–262. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.11
    References bibliography

    Albaladejo, T. (2008). Poética, literatura comparada y análisis interdiscursivo. Acta Poética, 29(2), 245-275.

    Arduini, S. (2000). Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Universidad de Murcia.

    Contreras, C. y Cueto, M. (2004). Historia del Perú contemporáneo. Instituto de Estudios Peruanos.

    Díaz, C. (2016). La elocuencia del silencio en la poesía de Blanca Varela. Análisis de los poemarios: Concierto animal y Canto villano [Tesis de licenciatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

    Dreyfus, M. y Silva Santisteban, R. (comp.). (2007). Nadie sabe mis cosas. Reflexiones en torno a la poesía de Blanca Varela. Fondo Editorial del Congreso del Perú.

    Fernández, C. (2010). Casa, cuerpo. La poesía de Blanca Varela frente al espejo. Universidad San Ignacio de Loyola.

    Fernández, C. (2012). El poema argumentativo de Washington Delgado. Fondo Editorial de la UNASAM.

    Fernández, C. (2018). Paul Éluard y César Vallejo: de la vanguardia a la fraternidad universal. Alea: Estudios Neolatinos, 20(3), 111-125.

    Landa, L. (2018). Asir el tiempo de la palabra: revisión de la periodización de la poesía peruana del siglo XX [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

    Matos Mar, J. (2012). Perú. Estado desbordado y sociedad nacional emergente. Universidad Ricardo Palma, Editorial Universitaria.

    Muñoz, O. (2007). Sigiloso desvelo. La poesía de Blanca Varela. Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial.

    Paz, O. (1974). Los hijos del limo. Del romanticismo a la vanguardia. Seix Barral.

    Perelman, C. (1997). El imperio retórico. Retórica y argumentación. Norma.

    Silva Santisteban, R. (2001). El cuerpo y la literatura de mujeres [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

    Sobrevilla, D. (2007). La poesía como experiencia. Una primera mirada a la Poesía Reunida 1949-1983 de Blanca Varela. En M. Dreyfus y R. Silva Santisteban (comp.), Nadie sabe mis cosas. Reflexiones en torno a la poesía de Blanca Varela (pp. 52-58). Fondo Editorial del Congreso del Perú.