The reception of César Vallejo’s Colacho hermanos (1934) by literary criticism The reception of César Vallejo’s Colacho hermanos (1934) by literary criticism

Main Article Content

Williams Nicks Ventura Vásquez

DOI: https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.05

Abstract

The critical approaches to Peruvian theater in the twentieth century have contributed to verify the procedure of scenic representation and the way of stylistic elaboration of the dramatic composition. This approach has propitiated a sequentiality of approaches to the theatrical process related to diverse tendencies or sensibilities established in several periods. Specifically, the balance of César Vallejo’s plays evidences the commitment and exhaustive search of the famous bard to elaborate an innovative artistic composition. In this sense, the present research aims to review the perspectives of literary criticism regarding the play Colacho hermanos (1934).

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Ventura Vásquez, W. N. (2023). The reception of César Vallejo’s Colacho hermanos (1934) by literary criticism. Archivo Vallejo, 6(11), 109–131. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.05
    References bibliography

    Ballón, E. (1988). El efecto ideológico en el teatro de César Vallejo: Colacho hermanos o Presidentes de América. Cuadernos Hispanoamericanos, 1(454-455), 423-448.

    Caballero, Á. (1999/2009). Peruanismos en el teatro vallejiano. En Á. Caballero (comp.), Poner de pie al 1. Folletos en torno a Vallejo (pp. 129-140). Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades.

    Geirola, G. (1999). César Vallejo: enunciación y teatralidad. Revista Chilena de Literatura, (55), 31-65.

    Jauss, H. (1976). La literatura como provocación. Península.

    Oviedo, R. (2009). Refutación de la paradoja, la dialéctica poética y social de César Vallejo. América Sin Nombre, (13-14), 115-124.

    Podestá, G. (1985). César Vallejo: su estética teatral. Institute for the Study of Ideologies and Literature; Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

    Reverte, C. (2010). El conflicto entre individuo, familia y colectividad en el teatro de César Vallejo. Arrabal, (7-8), 259-272.

    Tinianov, J. (1929/1973). Sobre la evolución literaria. En Todorov, T., Teoría de la literatura de los formalistas rusos (2.ª ed., pp. 114-139). Comunicación Serie B.

    Vallejo, C. (1956). Colacho hermanos: farsa en tres actos y cinco actos. Letras, 22(56-57), 5-18.

    Vallejo, C. (1979). Teatro completo (t. II). Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial.

    Vallejo, C. (2002). Colacho hermanos. Farsa en tres actos y cinco cuadros. En Silva-Santisteban, R., Antología general del teatro peruano. T. V. Teatro republicano, siglo XX-1 (pp. 153-326). Banco Continental; Pontificia Universidad Católica del Perú.

    Vélez, J. (2018). De Piscator a César Vallejo: los primeros intentos de teatro proletario en español. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, (15), 20-37.

    Vélez, J. (2019). Del indigenismo a la farsa teatral: El tungsteno y Colacho hermanos. Espergesia, 6(1), 19-41.

    Vodicka, F. (1942/2007). La historia literaria: sus problemas y tareas. Criterios, (36), 1-54.

    Yangali, J. (2018). Mímesis colonial y mítica en Colacho hermanos o Presidentes de América de César Vallejo. Revista de Artes y Letras de Costa Rica, 42(2), 279-292.