The silence as an answer: César Vallejo’s letters to Fédor Kelin
The silence as an answer: César Vallejo’s letters to Fédor Kelin The silence as an answer: César Vallejo’s letters to Fédor Kelin
Article Sidebar
Main Article Content
Jesús Cabel Moscoso
Abstract
César Vallejo’s enthusiasm for the Soviet Union not only comes after his stay in the Soviet Union on three occasions: 1928, 1929, and 1931, but also has the preamble dating back years ago when he writes to Pablo Abril de Vivero. Considering that El tungsteno has been translated and published in Russian, Vallejo tries to return for the fourth time for the presentation of his plays Lock-out (1930) and Presidentes de América (1934) which, in fact, were never published or performed on the Soviet stage. His relationship with the International Union of Revolutionary Writers, where Fédor Kelin was its secretary, produces twelve letters in which the creative, editorial, and political plans of the Peruvian writer can be ascertained, as well as the pernicious silence on the part of his Russian translator.
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Herrera, J. C. (2015, enero¬junio). El tungsteno y las huellas del colonialismo en el Perú. Ciencias Sociales y Educación, 4(7), 107¬121.
Podestá, G. (1985). César Vallejo: su estética teatral. Artes Gráficas Soler.
Popova, V. (2022). «El escritor no tiene quien le escriba»: la correspondencia soviética de César Vallejo. Literature of the Americas, (13), 248¬281. http://litda.ru/images/2022¬13/09_Popova_2 48¬281.pdf
Sobrevilla, D. (1994). César Vallejo. Poeta nacional y universal y otros trabajos vallejianos. Amaru Editores.
Vallejo, C. (2002). Ensayos y reportajes completos (edición, estudio preliminar y notas de M. M. de Priego). Pontificia Universidad Católica del Perú.
Vallejo, C. (2022). Correspondencia completa (3.a ed. aumentada y corregida; J. Cabel, ed.). Universidad Ricardo Palma.
Vallejo, G. de (1978). Allá ellos, allá ellos, allá ellos. Zalvac.