«Trilce» as an interpretation of the real: subtractive procedure and location of the object a
«Trilce» as an interpretation of the real: subtractive procedure and location of the object a «Trilce» comme interprétation du réel: procédure soustractive et localisation de l’objet a
Article Sidebar
Main Article Content
Marcos Mondoñedo Murillo
Abstract
This paper raises the possibility of understanding the poem «Trilce», by César Vallejo, as a discourse that contains specifically psychoanalytical analytical operations. The fact that it is external to the collection of poems of the same name and the rhetorical and thematic operations that compose it allow us to observe that this poem is organised, in an anticipatory way, with a logic that is pertinent to Lacanian-oriented discourse analysis. This logic involves incorporating into the field of signification that which does not cease to be incorporated into it, that is, what in Lacanian terms is the real. In this case, that which has the structure of a presence whose subtraction becomes the absent cause around which all the signification of the discourse concerned revolves: what Lacan calls the object a.
Article level metrics
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La revista utiliza una licencia Creative Commons para mostrar a los lectores y a los usuarios cómo se pueden utilizar los contenidos publicados.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
La información de licencia se muestra e incrusta en las páginas de artículos y en ficheros de texto completo como sigue:
«Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional».
Ballón, E. (1981). Poética del intersticio. Lexis, 5(1), 147-169. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/4861/4860
Badiou, A. (2002). Condiciones. Siglo XXI Editores.
Badiou, A. (2003). El ser y el acontecimiento. Manantial.
Bobes, C. (2021 [1990]). La lírica de San Juan de la Cruz [formato HTML]. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1134851
Fontanille, J. (2014). Prácticas semióticas. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Grupo µ (1987). Retórica general. Paidós.
Lacan, J. (2007). El seminario. Libro 10. La angustia. Paidós.
Mignolo, W. (1986). Teoría del texto e interpretación de textos. Universidad Nacional Autónoma de México.
Mondoñedo, M. (2014). Introducción a la semiótica. CreateSpace Independent Publishing Platform.
Mondoñedo, M., Vargas, M. y Calle, K. (2014). Lo que no cesa de no escribirse. La interpretación de lo real y algunos ejemplos de su aplicación en la lírica peruana. Dedo Crítico Editores.
Ubilluz, J. C. (2017). La venganza del indio. Ensayos de interpretación por lo real en la narrativa indigenista peruana. Fondo de Cultura Económica.
Vallejo, C. (1988). Poesía completa. Edición crítica de Raúl Hernández Novás. Casa de las Américas.
Marcos Mondoñedo Murillo, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Contacto: mmondonedom@unmsm.edu.pe