Social criticism and memory in the poetry of María Mercedes Carranza Social criticism and memory in the poetry of María Mercedes Carranza

Main Article Content

Karen Lucero Basauri Mata

DOI: https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5230

Abstract

This article will analyze poems from the books Vainas y otros poemas (1972), Tengo miedo (1983) and El canto de las moscas (versión de los acontecimientos) (1998), by the Colombian author María Mercedes Carranza (1945-2003), in order to establish the two main threads in her poetry: the purification of language and social criticism. We understand the first as an abandonment of the previous language and style, poetry of tinsel, for a poetry that returns to the word the possibility of meaning, a return to the colloquial and everyday that reflects the national reality. Therefore, the poet dares to say everything that has been ignored and, through her verses, exposes the corruption and violence that afflict Colombia.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Basauri Mata, K. L. (2022). Social criticism and memory in the poetry of María Mercedes Carranza. Archivo Vallejo, 5(9), 111–131. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5230
    References bibliography

    Araujo, H. (1984). Algunas post-nadaístas. Revista Iberoamericana, 50(128-129), 821-837. https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/3965/4133

    Carranza, M. M. (1984). Poesía post-nadaísta. Revista Iberoamericana, 50(128-129), 799-819. https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/3964/4132

    Carranza, M. M. (1990). La poesía en la hora de los asesinos. Revista Casa Silva, (3), 6-8.

    Carranza, M. M. (2004). Antología. Universidad Externado de Colombia. https://www.uexternado.edu.co/wp-content/uploads/2017/01/6-antologia-MariaMercedesCarranza.pdf

    Carranza, M. M. (2013). Poesía reunida & 19 poemas en su nombre. Letra a Letra.

    Carranza, M. M. (2014). Su poesía y 7 ensayos sobre su obra. Tomo II. Instituto Caro y Cuervo.

    Carranza, M. M. (s. f.). El canto de las moscas (versión de los acontecimientos). Arango Editores. https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll10/id/2830/

    Navia, C. (2005). María Mercedes Carranza, su lucidez pesimista. Poligramas, (22), 11-20. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/2904/Rev.Poligramas%2CNo.22-2004-p.11-20.pdf

    Restrepo, B. (2015). ¿Desde cuándo zumban las moscas en los versos de María Mercedes Carranza? Boletín Cultural y Bibliográfico, 49(88), 195-200. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/7468/7846

    Rivero, M. (s. f.). Parte de guerra. En M. M. Carranza, El canto de las moscas (versión de los acontecimientos) (pp. 9-10). Arango Editores.

    Yepes, E. (2011). Regiones en vías de extinción: El canto de las moscas de María Mercedes Carranza. Lingüística y Literatura, (61), 107-127. https://revistas.udea.edu.co/index.php/lyl/article/view/13301/11912