A single soul in two bodies: The multiple configuration of otherness in Martín Adán’s La casa de cartón (The Cardboard House) A single soul in two bodies: The multiple configuration of otherness in Martín Adán’s La casa de cartón (The Cardboard House)

Main Article Content

Diego García Flores

DOI: https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5229

Abstract

This article proposes a review of the different possibilities that help to recognize the strategies that represent a conceptual link with the theme of alterity or otherness in Martín Adán’s La casa de cartón. As a starting point, the idea of the splitting of the narrator in the figure of the character Ramón, who could function as a projection or masking of the authorial figure, through the reading of his diaries and, above all, of the «poemas underwood».

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    García Flores, D. (2022). A single soul in two bodies: The multiple configuration of otherness in Martín Adán’s La casa de cartón (The Cardboard House). Archivo Vallejo, 5(9), 89–110. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5229
    References bibliography

    Adán, M. (1973). La casa de cartón. Peisa.

    Adán, M. (2011). Martín Adán: entrevistas (edición de A. Piñeiro). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

    Aguilar, J. (1992). Estudio introductorio a Martín Adán. En M. Adán, El más hermoso crepúsculo del mundo. (Antología) (pp. 7-153). Fondo de Cultura Económica.

    Chirinos, E. (2004). En busca de la alteridad perdida. Borramiento, modernidad y cinismo en los «poemas underwood» de Martín Adán. En Nueve miradas sin dueño. Ensayos sobre la modernidad y sus representaciones en la poesía hispanoamericana y española (pp. 53-78). Fondo Editorial de la Pontifica Universidad Católica del Perú; Fondo de Cultura Económica.

    Di Benedetto, M. (2020). Los cimientos de una disidencia ficcional en La casa de cartón de Martín Adán. Telar, (25), 167-185. http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/503/513

    Elguera, C. A. (2011). El niño novillero y la muerte sempiterna y seria en La casa de cartón. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, (46). https://webs.ucm.es/info/especulo/numero46/cacarton.htm

    González, R. (1979). La poesía peruana en los años 20. Revista de la Universidad Católica, (51), 109-119. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/49191/poesia_peruana_ricardo_gonzales.pdf

    Kinsella, J. (1987). La creación de Barranco: un estudio de La casa de cartón de Martín Adán. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 13(26), 87-96.

    Lauer, M. (1983). Los exilios interiores. Una introducción a Martín Adán. Hueso Húmero Ediciones.

    Oviedo, J. M. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo 3. Postmodernismo, vanguardia, regionalismo. Alianza.

    Verani, H. (1992). La casa de cartón de Martín Adán y el relato vanguardista hispanoamericano. En A. Vilanova (coord.), Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Vol. 4 (pp. 10771084). Promociones y Publicaciones Universitarias. https://www.cervantesvirtual.com/obra/la-casa-de-carton-de-martin-adan-y-el-relato-vanguardista-hispanoamericano/

    Vidal, L. F. (2013). Una lectura de La casa de cartón. En M. Adán, La casa de cartón (pp. 7-11). Peisa.