La influencia de la ansiedad: la presencia vitalicia de Rubén Darío en la obra de César Vallejo La influencia de la ansiedad: la presencia vitalicia de Rubén Darío en la obra de César Vallejo

Main Article Content

Adam Feinstein

DOI: https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n10.5319

Abstract

Harold Bloom established the concept of the «anxiety of influence», that is, the phenomenon whereby the author has the need to escape the influence of a predecessor and promotes, in itself, a coloring of the later writer’s work. In this article, we examine what we call instead the «impact of anxiety». It is argued that this phenomenon could be found in the mark that the Nicaraguan modernist, Rubén Darío, left on the work of César Vallejo, and that, contrary to what is generally assumed, this impression was, in fact, lifelong, rather than just hovering in the poet’s first collection of poems, Los heraldos negros.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Feinstein, A. (2022). La influencia de la ansiedad: la presencia vitalicia de Rubén Darío en la obra de César Vallejo. Archivo Vallejo, 5(10), 219–239. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n10.5319
    References bibliography

    Abril, X. (1958). Vallejo. Ediciones Front.

    Alemay, C. (2007). Versiones, revisiones y subversiones de la poesía de Rubén Darío en el siglo xx. Anales de Literatura Hispanoamericana, 36, 137-152. https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/view/ALHI0707110137A/21726

    Ambroggio, L. A. (2016). Vallejo y Darío: dos poetas unidos en un poema. Espergesia, 3(1), 26-35. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/espergesia/article/view/1045/984

    Benedetti, M. (1995). Rubén Darío, señor de los tristes. En El ejercicio del criterio (pp. 160-169). Alfaguara.

    Borges, J. L. (1968). Mensaje en honor de Rubén Darío. En Mejía, E. (comp.), Estudios sobre Rubén Darío (p. 13). Fondo de Cultura Económica.

    Costa, R. (1991). La diferencia de Vallejo. Revista Chilena de Literatura, (38), 7-27. https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/40054/41613

    Coyné, A. (1958). César Vallejo y su obra poética. Editorial Letras Peruanas.

    Coyné, A. (1999). Medio siglo con Vallejo. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

    Darío, R. (1954). Poesías completas. Aguilar.

    Espejo, J. (1965). César Vallejo: itinerario del hombre, 1892-1923. Editorial Juan Mejía Baca.

    Hart, S. (1987). Religión, política y ciencia en la obra de César Vallejo. Támesis.

    Lucas, K. (2018, 30 de julio). Rubén Darío en el camino de Hugo von Hofmannsthal. Sur y Sur. https://www.surysur.net/cesar-vallejo-y-ruben-dario-vistios-por-kintto-lucas/

    Neruda, P. (1984). Confieso que he vivido. Seix Barral.

    Neruda, P. (1999). Crepusculario. Editorial Andrés Bello.

    Paz, O. (1965). El caracol y la sirena (Rubén Darío). En Cuadrivio (pp. 9-65). Joaquín Mortiz.

    Retamar, R. F. (1995). Rubén Darío en las modernidades de nuestra América. En Para una teoría de la literatura hispanoamericana (pp. 283-307). Instituto Caro y Cuervo.

    Sanín, B. (1977). El modernismo. En Escritos (pp. 421-426). Instituto Colombiano de Cultura.

    Segura, A. (2013). Vallejo y Los heraldos negros: del modernismo al lenguaje vallejiano. Tonos Digital. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 2(25). https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/39488/1/1004-3231-1-PB%20(1).pdf

    Vallejo, C. (2013). Poesía completa (edited by R. González Vigil). Ediciones Copé.