Identity projects and nation in the literature of southern Peru. The cases of Enrique Rosas Paravicino and Feliciano Padilla Chalco Identity projects and nation in the literature of southern Peru. The cases of Enrique Rosas Paravicino and Feliciano Padilla Chalco

Main Article Content

Jorge Terán Morveli

DOI: https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.09

Abstract

The fundamental axis of our research is the question of Andeanness in contemporary Andean narrative, and its relation to the projects of nationhood proposed therein. Since the 1980s, the representation of the Andean has been reformulated by expanding the represented world of the Andes to other forms of Andeanness that include indigenous, mestizo and creole sectors -mistis-, overcoming the indigenist paradigm. Above all, South Andean narrators have proposed, through fiction, modalities of Andeanness and proposals of nationhood. Our research, as exploratory, studies two (2) of these modalities based on the variables mentioned above. Therefore, we start from the following corpus: the book of short stories Al filo del rayo (1987), by Enrique Rosas Paravicino (Cusco, 1948), in which a dynamic Andean world is represented in which diverse socio-cultural sectors coexist with their particular identities and, from there, an inclusive, integrating project of nation is formulated; and the short story La estepa calcinada (1984), by Feliciano Padilla Chalco (Lima, 1944-Puno, 2022), in which, also based on the recognition of identity diversity, the strengthening of the indigenous identity is highlighted, but, at the same time, the impossibility of crystallizing a model of nation.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Terán Morveli, J. (2023). Identity projects and nation in the literature of southern Peru. The cases of Enrique Rosas Paravicino and Feliciano Padilla Chalco. Archivo Vallejo, 6(11), 199–228. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.09
    References bibliography

    Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Econó- mica.

    Branca, D. (2017). Identidad aymara en el Perú: nación, vivencia y narración. Horizonte.

    Cerrón-Palomino, R. (2016). El uro de la Bahía de Puno. Pontificia Universidad Católica del Perú.

    De la Cadena, M. (2004). Indígenas mestizos: raza y cultura en el Cusco. Instituto de Estudios Peruanos.

    Escalante, M. E. (2021). Fiesta y muerte en Al filo del rayo de Enrique Rosas Paravicino. En E. Pérez (ed.). Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 41-57). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    FUNPROEIB Andes (2022). Qot-Qhas-Soñinaka: Uros del Lago Tititaca. Cochabamba.

    Galdo, J. C. (2021). Al filo del rayo de Enrique Rosas Paravicino: treinta años después. En E. Pérez (ed.), Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 59-66). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    García, N. (1990). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.

    González Montes, A. (2021). Enrique Rosas: Al filo del rayo. En E. Pérez (ed.), Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 67-94). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    Huamán, M. Á. (2005). Escritura utópica e integración regional andina. Lhymen, (3), 171-185.

    Jofré, I. A. (2021). La paradoja indigenista y heterogeneidad cultural en los cuentos «El caballo jubilado» (1988) y «Entierro en la ciudad» (2009) de Enrique Rosas Paravicino. En E. Pérez (ed.), Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 113-127). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    Osorio, J. A. (2003). Literatura peruana contemporánea. Umbral, (5), 154-159.

    Osorio, J. A. (2018). Sobre literatura peruana. Quimera.

    Osorio, J. A. (2021). Suenan las campanas del Cusco y los espacios escatológicos. En E. Pérez (ed.). Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 231-257). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    Padilla, F. (1984). La estepa calcinada. [Edición del autor].

    Pérez, E. (2011). Racionalidades en conflicto: cosmovisión andina (y violencia política) en Rosa Cuchillo de Óscar Colchado. Pakarina Ediciones.

    Pérez, E. (2022). Fracturas y exclusión: identidades étnicas y violencia política en La estepa calcinada de Feliciano Padilla. En J. Terán (ed.), Cuadernos Urgentes: Feliciano Padilla Chalco (pp. 169-206). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    Rama, Á. (1984). Transculturación narrativa en América Latina. Siglo XXI.

    Rosas Paravicino, E. (1988). Al filo del rayo. Lluvia Editores.

    Terán, J. (2008). ¿Desde dónde hablar? Dinámicas oralidad-escritura. Andesbooks.

    Terán, J. (2021). Hacia la patria grande. Nación inclusiva en «Temporal en la cuesta de los difuntos» de Enrique Rosas Paravicino. En E. Pérez (ed.), Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 19-41). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

    Thompson, R. (2011). Wakchas literarios: Al filo del rayo de Enrique Rosas Paravicino. Crónica Urbanas, (16), 151-162.

    Wolfenzon, C. (2021). El ferrocarril invisible: una visión aguda del tren de la historia peruano. En E. Pérez (ed.). Cuadernos Urgentes: Enrique Rosas Paravicino (pp. 129-145). Distopía Editores; Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas.