Social Realist Commitment in El tungsteno by César Vallejo. Innovation of the Mechanisms of Realistic Narrative Discourse Social Realist Commitment in El tungsteno by César Vallejo. Innovation of the Mechanisms of Realistic Narrative Discourse

Main Article Content

Saadeya Mousa Abd El Azeem

DOI: https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v2n3.5174

Abstract

This works examines the social realist commitment characterized in the narrative of Latin American author and Peruvian poet César Vallejo (1892). This commitment to a social realist cause is particularly seen in his novel El tungsteno (1931), a brilliant work that became one of the most outstanding novels of the first half of the twentieth-century Latin American literature. This paper first sheds light on the life and literary trajectory of Peruvian poet César Vallejo, one of the most brilliant lyricists of the twentieth century Latin America. Secondly, this work will examine the innovative narrative discourses embedded in El tungsteno. To do that, I will do an analytical study of social commitment in Vallejo’s narrative; then, I will examine the narrative discourses mechanisms used, partaking with an analytical study of the main characters and then exploring the realistic narrative context of El tungsteno, as it will be discussed in depth in this paper.

Article level metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

  • Altmetric mentions
    Dimensions citations
  • Cite recommend (APA)
    Mousa Abd El Azeem, S. (2019). Social Realist Commitment in El tungsteno by César Vallejo. Innovation of the Mechanisms of Realistic Narrative Discourse. Archivo Vallejo, 2(3), 99–112. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v2n3.5174
    References bibliography

    Barthes, Roland (1964). «Eléments de Sémiologie». Communications, 94, Paris: Editions du Seuil, 11, citado en Ballón Aguirre, Enrique (1974). Vallejo como paradigma. Lima: Instituto Nacional de Cultura, 12.

    Castagnino, Raúl (1988). «Dos narraciones de César Vallejo». En Merino, Antonio (ed.). En torno a César Vallejo. Madrid: Ediciones Júcar.

    Hinostroza, Rodolfo (1967). «Reflexiones sobre el asunto poético». Los nuevos. Lima: Editorial Universitaria.

    Lukács, Georg (1966). Sociología de la literatura. Madrid: Península.

    Oviedo, Rocío (2009). «Refutación de la paradoja, la dialéctica poética y social de César Vallejo». América sin Nombre, 13-14, 113-122.

    Reyes Tarazona, Roberto (2011). «Prólogo». En Vallejo, César. El tungsteno. Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades, 9-35.

    Valdivia Paz-soldán, Rosario (2010). «Creatividad y comunión en César Vallejo, autor y traductor». Mutatis Mutandis, 3, 2, 279.

    Vallejo, César (1973). El arte y la revolución. Obras completas. Tomo segundo. Lima: Mosca Azul Editores.

    ______ (1978). El arte y la revolución. Volumen 4. Obras completas de César Vallejo. Barcelona: Laia.

    ______ (2011). El tungsteno. Prólogo de Roberto Reyes Tarazona. Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades.